torstai 5. marraskuuta 2015

Poliisi vei aseet – Metsästäjä käyttäytyi "ylikohteliaasti ja virnistellen"

Kuvan poliisiauto/poliisit eivät liity tämän tapauksen virheelliseen poliisitoimintaan. 

Sisä-Suomen poliisilaitoksen Jyväskylän poliisipartio oli toisen tehtävän hoidon yhteydessä tavannut 20.4.2015 klo 20.40 Ristikiven uimarannan vieressä pusikosta kadulle tulleen miehen, jolta partio kysyy henkilötietoja. Miestä puhutettaessa, hän kertoi olleensa rannalla dippaamassa ja punnertamassa. Lisäksi mies oli poliisipartion mukaan käyttäytynyt puhuteltaessa ylikohteliaasti ja virnistellen. Poliisin johtopäätökseksi oli jäänyt vaikutelma, että miehen käytöksensä on normaalista poikkeavaa.

Miehen huonoksi onneksi hän on metsästäjä ja aseharrastaja sekä se, että viisi päivää aiemmin Jyväskylässä Tikan koulun lähistöllä oli ilmoitettu jonkun henkilön liikkuneen pitkän aseen kanssa (kyseinen tapaus ei kuitenkaan sinällään ole ollut tulevan päätöksen peruste, koska mitään yhteyttä näillä henkilöillä ei ole).

Poliisi yritti tavoitella 5.5.2014 miestä hänen kotiosoitteestaan ja soittamalla.  Seuraavana aamuna 6.5.2014 klo 8 poliisi meni miehen asunnolle. Mies oli selvityksen mukaan itse avannut oven ja osoittanut kiväärin ja haulikon sekä patruunoita, jotka otettiin poliisin haltuun. Tämän jälkeen poliisi kävi klo 10 miehen kanssa tämän tyttöystävän asunnolla Hankasalmella, josta noudettiin kivääri, haulikko, pistooli ja patruunoita. Hankasalmelta mies tuotiin Jyväskylän pääpoliisiasemalle, jossa vanhempi konstaapeli kuuli häntä ampuma-aselupa-asiassa klo 11.08 alkaen.

Sisä-Suomen poliisilaitos ottaa ampuma-aselain mukaista tutkintaa koskevaan ilmoitukseen liittyen luvanhaltijan ampuma-aseet ja edellä mainitut esineet väliaikaisesti poliisin haltuun, koska ilmoitus- ja tapahtumatietojen perusteella (dippaaminen, punnertaminen, virnistely ja ylikohtelias käytös ovat poliisin mielestä) perusteltua syytä epäillä, että esineitä käytetään väärin ja/tai koska niitä koskevan luvan peruuttaminen on pantu vireille (Ampuma-aselaki 92 §).

Sittemmin asiassa kuultiin 16.5.2014 miehen 20.4.2014 tavanneen poliisipartion jäsentä ja miestä uudelleen 29.7.2014. Poliisi hankki asiassa myös kaksi lääkärintodistusta.

Kaiken vaivan, vitutuksen ja kohtuuttomien seurausten jälkeen Komisario katsoi 6.8.2014 tekemässään päätöksessä, että dippaaminen, punnertaminen, virnistely ja ylikohtelias käytös eivät aiheuta perusteita ampuma-aselupien peruuttamiseen tai varoituksen antamiseen. Ampuma-aseet on palautettu miehelle 11.8.2014.


Mitä opimme tapauksesta?


Tehty päätös ottaa miehen ampuma- aseet poliisin haltuun oli todella heppoisesti perusteltu ja kyse oli selvästä ylireagoinnista. Lisäksi toimenpiteet käynnistettiin vasta pari viikkoa sen jälkeen kuin poliisipartio oli pysäyttänyt miehen.

Tapaus osoittaa selvästi, että parannettavaa on:

1) Miehen pysäyttäneen poliisipartion toimintatavoissa ja asennoitumisessa tavalliseen kansalaiseen, jonka perusoikeus lienee halutessaan käydä dippaamassa ja punnertamassa. Poliisin tivatessa yllättäen rehellisen ihmisen henkilötietoja on hämmentyneeltä henkilöltä pieni virnistely sekä ylikohteliaisuus aivan normaalia käytöstä.

2) Jotta näistä kohtuuttomista toimenpiteistä olisi voinut edes kuvitella saavutettavan mitään yleistä turvallisuusetua, on kahden viikon viive suorastaan naurettavan pitkä.

3) Tutkintaan ottamisen kynnys ja aseiden ottaminen poliisin haltuun on selvästi liian matala, loukaten aseenomistajan laillisia oikeuksia omaisuuteensa ja harrastuksensa harjoittamiseen.

4) Näin heppoisin perustein aloitetun tutkinnan (ja asetakavarikon) kestäminen yli kolme kuukautta on täysin käsittämätöntä. Ensimmäisen puhuttelun jälkeen olisi ollut täysin perusteltua tehdä päätös välittömästi anteeksipyynnön ja pullakahvin kera.

5) Poliisin tulkitsemassa laissa on tiettyä tulkinnanvaraisuutta, eikä niihin liittyviä toimivaltuuksia voida arvioida täysin yksiselitteisesti.


Ja vielä lopuksi haluan erityisesti korostaa, ettei tämä kirjoitus ole virnistelyä, saati ylikohteliasta käyttäytymistä virkavaltaa kohtaan.


Oikeusasiamiehen ratkaisu asiassa on luettavissa kokonaisuudessaan täältä.




torstai 15. lokakuuta 2015

Ramenburger


Ramenburger on viimeiset pari vuotta ollut katuruokatrendin parrasvaloissa. Se alkoi muotoutua vuonna 2009 New Yorkissa japanilais-amerikkalaisen kokin Keizo Shimamoton kehitystyönä. Idea onkin varsin loistava, joten miksipä emme tekisi siitä riistaversiota :)

Reseptin perusta on korvata hampurilaissämpylät nuudelista paistettuihin kakkuihin tai lettuihin. Kaikki loppu onkin sitten jakajan kädessä. Eli tähän herkkuun voi lihatäytteeksi valita oikeistaan ihan mitä riistalihaa tai kalaa sattuukin sitten tekemään mieli. Tällä kertaa laitoin ylikypsää revittyä peuranpaistia, mutta perinteinen jauhelihasta tehty pihvi sekä kaikki hirven sisäfileestä teeren rintaan luontuu helposti täytteeksi. Unohtamatta tietäänkään kasviksia ja kastiketta, ihan oman maun mukaan.


Ensin tehdään revittyä peuranpaistia.


Paisti pataan ja joukkoon mieleisiä liemijuureksia sekä mausteita.


Kaadetaan päälle kiehuvaa vettä, jotta kypsyminen alkaa heti.


Pata uuniin muutamaksi tunniksi 150 asteeseen ja jos haluat, niin voit kypsentää miedolla (100 astetta) lämmöllä vaikka yön yli.


Seuraavaksi otetaan nuudeleita n. 75 (50-100) grammaa hampurilaista kohden, riippuen kuinka tuhdin nuudelikakun haluat.


Keitä nuudeleita vahvassa riistaliemessä (tai lihaliemessä) paketin ohjeen mukaan, mieluummin hieman alle. Älä ylikypsennä, koska ne vielä myöhemmin paistetaan.


Valuta nuudelit ja anna jäähtyä hetki.


Sekoita nuudeleiden joukkoon yksi kananmuna hampurilaista kohden.


Muotoile käsin tai muotilla tiivis kiekko.


Kiekko leivinpaperin päälle lautaselle.


Leivinpaperi ja seuraava lautanen päälle, kunnes kaikki nuudelit ovat pinossa.


Laita lautaset jääkaappiin vähintään muutamaksi tunniksi tai mieluummin yön yli ja kevyt paino pinon päälle.


Revi liha sopivaksi nyhdöksi.


Ota talteen lihan liemi. Tarvitset sitä seuraavassa vaiheessa. Lopuksi voit käyttää sitä riistaliemenä keittojen ja kastikkeiden pohjaksi.


Laita lihat vielä vähintään muutamaksi tunniksi, mutta mieluummin yön yli riistaliemeen upotettuina jääkaappiin.


Paista nuudelikiekkoihin voissa nätti väri, lämmitä revitty liha (lisää voisulaa joukkoon) ja kasaa mieleisesi ramenburger.

Helppoa, mutta herkullista. Riisinuudeleista syntyy gluteeniton ramenburger.




Back In Business

Liity nuotipiiriin Facebookissa, pidetään yhteyttä päivittäin! Kuva: Jussi Nikkari

Aivan aluksi haluan kiittää ;) kaikkia kannustavan palautteen lähettäjiä. Olen kiitollinen kymmenille yhteydenottajille kuluneiden viikkojen aikana saamistani kehuista ja toivomuksista blogiini liittyen. En ala tässä sen enempää selitellä hiljaiseloa. Tyydyn vain toteamaan elämän monimutkaiseksi ja arjen olevan kaukana täydellisyydestä…

Onneksi kaiken touhun keskellä on kuitenkin päästy metsälle. Vuotuinen karhureissu Raatteessa (29.8. – 4.9.) oli jälleen kerran mahtava. Vaikka nallea ei saatu nurin, niin kontaktiin päästiin useammankin kerran. Välillä passissa oli jopa hiuksia nostattava tunnelma, jonka muistan varmasti läpi elämäni. Luontoelämysten puolelta tosin ehdottomasti hienoin kokemus oli Ahmahaukku puuhun. Pääsin ensimmäistä kertaa elämässäni näkemään komean ahman ilmielävänä vain muutaman metrin päästä. Jo pelkästään tuo kokemus oli reissuun lähtemisen arvoinen.

Näistä ja muista jutuista on tullut raportoitua Facebookin puolella päiväkohtaisesti, joten toivonkin kaikkien blogin lukijoiden ottavan myös sen kanavan käyttöön laittamalla kaveripyynnön tai klikkaamalla ”seuraa nappia”. Näin pääsemme vaihtamaan ajatuksia elämästä puolin ja toisin ihan online.

Huomenna lähden hirvijahtiin Halsualle ja ensiviikolla starttaa peurajahti toden teolla liikkeelle. Hyvää ruokaa tehdään taatusti jatkossakin ja monia uusia härpäkkeitä on tullut hankittua (ehkä jonkun kilpailunkin voisi värkätä), joten jutunaiheita varmasti riittää, kunhan kynä vain pysyisi terävänä ;)

Hyvää alkanutta jahtisyksyä kaikille, pysytään kuulolla!

Loppukevennykseksi hauska vanha pätkä, jossa Gordon Ramsay käy Suomessa ”metsällä” ja kypsentää aivan liian pitkään fileitä… etten sanoisi pilalle, mutta mikäs minä olen mestaria neuvomaan, briteillä nyt vain on hieman erilainen ruokakulttuuri :P